Nákupné hriechy Slovákov – ako dostať výdavky pod kontrolu

Výsledky prieskumu Nadácie Partners (v spolupráci s agentúrou Focus) priniesli v niektorých oblastiach alarmujúce výsledky. Takmer polovica Slovákov nemá prehľad o svojich výdavkoch. 85 percent Slovákov nie je schopných vytvárať si dostatočnú finančnú rezervu. Každý tretí nemá žiadnu. Väčšina slovenských domácností by v prípade nečakanej udalosti mohla čeliť až existenčným finančným problémom.

Podľa odborníkov na financie by zarábajúci ľudia (a domácnosti) mali ušetriť aspoň 10 percent z mesačného príjmu a disponovať finančnou rezervou vo výške svojich príjmov za pol roka. „Pre prípad neočakávaných udalostí, z ktorých niektoré skôr či neskôr postretnú každého človeka. Či už strata zamestnania, choroba, krádež hodnotnej veci, ktorú potrebujeme okamžite nahradiť,“ vysvetľuje odborník na financie Martin Gduľa.

Fakt, že až 85 percent Slovákov nedokáže vytvárať finančnú rezervu a tretina nemá žiadnu rezervu, je veľmi nebezpečný. Dá sa povedať, že veľká väčšina slovenských rodín žije v značnom riziku bez toho, aby si to mnohí vôbec uvedomovali. Ľuďom bez finančnej rezervy v prípade nečakanej udalosti často nezostáva iné, ako si požičať veľmi draho. Tam niekde sa roztáča špirála nekonečných splátok, ktorá nemáva šťastný koniec.

Prieskum Nadácie Partners potvrdzuje, že veľký problém máme v kontrole výdavkov. „Pritom práve tam je väčšinou priestor na škrty. Pokiaľ chceme z príjmu niečo ušetriť, zoptimalizovanie výdavkovej strany rodinného rozpočtu je to, čo môže každý urobiť takmer okamžite. Zvýšenie príjmu je dlhodobejšia a často náročnejšia úloha, ktorá bez disciplíny tiež nemusí viesť k vytvoreniu finančnej rezervy. Často platí, viac zarobím, viac miniem,“ upozorňuje Martin Gduľa.

Čo teda urobiť, aby sme dostali svoje výdavky pod kontrolu?

Nadácia Partners zosumarizovala päť najväčších nákupných hriechov - dôvodov, pre ktoré často míňame viac, ako je nevyhnutné.

PÄŤ NÁKUPNÝCH HRIECHOV


SPONTÁNNY, NEPLÁNOVANÝ NÁKUP

Určite každý dôverne pozná situáciu, keď sa vybral pre pár základných potravín a domov sa vrátil s dobrým pocitom výhodnej investície do novej sady nožov (ktorým doma ťažko hľadá voľné miesto). Pokiaľ nákup neplánujete vopred a o obsahu košíka sa rozhodujete až medzi obchodnými regálmi, nielenže vám nakupovanie zaberie viac času, ale aj viac miniete. Vedzte, že obchodníci vedeckým bádaním uvažujú nad uložením a označením tovarov tak, aby vás k spontánnemu nákupu vyprovokovali. Pri nákupe potravín tiež platí, že hladný človek minie viac ako sýty. V odbúraní spontánneho nákupu sa ukrýva veľký finančný potenciál, ktorý vás na konci mesiaca príjemne poteší.

VPLYV REKLAMY

Milovaná i nenávidená. Bežný smrteľník si ani neuvedomuje, koľko reklamných odkazov ho zasiahne každý deň. A koľko z nich podvedome alebo vedome ovplyvňuje jeho nákupné správanie. Zázračnú silu majú aj zľavy a pocit dobrého nákupu, ktorý nám dávajú. No pokiaľ ste sa niekedy prichytili pri myšlienke, že ste s obchodom „vybabrali“, je na čase vytriezvieť. Nedovoľte, aby vám reklama diktovala čo vám v živote chýba. Pustite si ju k telu len natoľko, aby ste získali lepší prehľad o produktoch a cenách. Lákavých ponúk je veľa a my si z nich musíme vybrať to, čo skutočne potrebujeme a je aktuálne výhodné.

PRÍLIŠ JEDNODUCHÝ NÁKUP NA SPLÁTKY (úver alebo leasing)

Nie je nič jednoduchšie, ako nakupovať bez peňazí. Avšak sladký pocit  z novej práčky či telefónu býva až príliš často vystriedaný vytriezvením pri sumári rôznorodých splátok, ktoré si ľudia postupne naložia na plecia. V horšom prípade toľko, že ich neunesú. Zúfalo hľadajú extrémne riešenie a ak ho nenájdu, zaklope im na dvere exekútor. Dovolíme si tvrdiť, že 95 percent tovarov nakúpených na splátky nie sú k životu nevyhnutné a počkali by, kým si na ne našetríme. Netvrdíme, že nákup na splátky vedie automaticky do finančného pekla, ale pred každým takýmto nákupom je potrebné si premyslieť si výšku splátky i dobu splácania rovnako, akoby sme si brali úver v banke.

VÝMENA FUNKČNÉHO ZA NOVÉ

Nemusí byť výlučne záležitosťou mladých a ich telefónov. Ani žien a ich kabeliek. Platí to o každom produkte a subjektívnej túžbe mať o (často) zbytočnú funkcionalitu naviac, modernejší dizajn, novší alebo voňavejší produkt. Aj keď súčasný produkt slúži veľmi dobre, skončí v pivnici alebo rovno v odpade. Túžba vymeniť funkčný produkt ďalším, novším, môže byť motivovaná pocitom prestíže alebo len prílišnou pohodlnosťou. Prestíž aj pohodlnosť by však mali začínať až tam, kde končí vytváranie dostatočnej finančnej rezervy.

NOVÉ SLUŽBY A „NÁVRAT V ČASE“

Zvyšujúca sa kúpyschopnosť ľudí vytvára priestor špecializovaným službám aj v oblastiach, ktoré sme boli desiatky rokov zvyknutí robiť si svojpomocne, a teda zadarmo. Ak je však v ekonomicky horších časoch mnoho rodinných rozpočtov v rizikovom pásme, mali by sme sa zamyslieť nad mierou pohodlia a najmä cenou, ktorú zaň platíme. Umytie interiéru auta a tepovanie – 50 eur, hotel pre psa počas víkendu na Morave – 42 eur. Ušetriť na maľovaní interiéru bytu dokáže takmer každý. Dokonca aj špárovať opotrebovanú dlažbu a iné ľahšie opravy. Na rozdiel od našich starých rodičov nám internet ponúka návody a postupy na takmer všetko. Neplatiť za služby, ktoré sme pred desiatimi rokmi nevyužívali alebo dokonca ani neexistovali, dokáže domácemu rozpočtu pomôcť aj v stovkách eur ročne.

Podľa skúseností odborníkov, pokiaľ by ľudia boli schopní disciplinovane zvládnuť týchto päť lákadiel - nákupných motívov a pomocníkov, ktoré ich ovplyvňujú často bez toho, aby si to vôbec uvedomovali, budú schopní ušetriť oveľa viac, ako v súčasnosti.
 

Odborník na financie Martin Gduľa prináša 5 praktických rád, ktoré vám pomôžu mať výdavky pod kontrolou a plánovať vytváranie potrebnej finančnej rezervy.

AKO SKROTIŤ VÝDAVKY


PLÁNOVANIE A KONTROLA

Ak je plánovanie základným predpokladom správneho narábania s osobnými financiami, pre oblasť výdavkov to platí dvojnásobne. Najväčším prekvapením ľudí pri analýze osobných financií býva práve zoznam výdavkov. Najreálnejší je vtedy, ak sa vám podarí v konkrétny mesiac svoje výdavky evidovať, čo dnes umožňujú niektoré banky, mobilné aplikácie, ale spoľahlivo to zvládne aj excelovská tabuľka či pero a papier. V prvom rade je potrebné štruktúru svojich výdavkov spoznať. Ak prehľad nemáte, odkladajte si bločky a faktúry po obdobie aspoň troch mesiacov a urobte si presný prehľad o tom, na čo koľko míňate. Potom môžete pristúpiť k plánovaniu. Plánovať však nestačí  najbližší týždeň. Odporúčame začať na minimálne ročnom horizonte a veľkých nákupov, ktoré chcete realizovať, vrátane napríklad dovoleniek. Až potom prejsť na perspektívu konkrétnych mesiacov. A keďže diabol sa skrýva v detailoch, dlhodobé plány sa vám zrútia, pokiaľ nezačnete plánovať výdavky podrobne v podobe nákupných zoznamov s definovaným rozpočtom.  Urobte si pri najbližšom nákupe zoznam vecí, ktoré potrebujete, už doma a v obchode sa ho držte. Dodržujte tento prístup dlhodobejšie a budete milo prekvapení. Avšak treba upozorniť, že bez pravidelnej evidencie a kontroly sa vám plány dodržať nepodarí.

KRITICKÉ OTÁZKY

Sú dobrým nástrojom, ako sa vysporiadať s rizikom spontánneho nákupu aj neželanému vplyvu reklamy. Tak ako platí - nikdy nepodpisujte zmluvu bez jej prečítania, rovnako platí - nikdy nenakupujte v momente, kedy vás konkrétny tovar oslovil. Nebudete ľutovať. Nechajte si vychladiť hlavu a úprimne si zodpovedajte niekoľko kritických otázok: Potrebujem naozaj nevyhnutne tento tovar? Nemôžem s kúpou ešte počkať (kým bude lacnejší, kým si nasporím)? Existuje lacnejší variant tohto produktu a o čo je horší?

LACNEJŠÍ TOVAR

Ekonomický rast a zvyšovanie kúpyschopnosti obyvateľov neprináša len nové „nákupné lákadlá“, ale aj výhody v podobe zostrujúcej sa konkurencie. Všimnite si, že v žiadnom vysoko konkurenčnom odvetví ceny len tak nerastú, v mnohých práve naopak. Služby mobilných operátov, poskytovatelia internetu alebo televíznych programov, produkty bánk a poisťovní, ale vďaka novým zákonom aj cena elektriny alebo plynu. Často krát ide o služby, za ktoré platíme mesačne. Dať si tú prácu a pravidelne vyberať najvýhodnejšie možnosti, vám mesačne ušetrí aj niekoľko desiatok eur. Ničím novým nie je obvykle lacnejšia možnosť kúpy tovaru cez internet.

TOVARY KRÁTKODOBEJ A STREDNODOBEJ SPOTREBY LEN ZA VLASTNÉ

Zlatým pravidlom zodpovedných manažérov osobných financií je nepožičiavať si na „prejedenie“. Pokiaľ sa rozhodnete pre nákup na úver alebo splátky, malo by to byť po dôslednom zvážení svojich možností ho splácať a zároveň by malo ísť o tovar dlhodobej spotreby, ktorý nevyhnutne potrebujete. Pôžička na dovolenku, nový oblek či nebodaj vysoký telefónny účet, môže byť základným kameňom vašich budúcich finančných ťažkostí. Plánujte dlhodobo a strednodobo a financovanie spotrebných tovarov a služieb,  ako dovolenka, realizujte s vlastných financií alebo si radšej premyslite destináciu.

PRVÝ PREVOD Z VÝPLATY NA SPORENIE

Myslíte, že je stále ťažké odolať pokušeniam a byť stopercentne zodpovedný? Najlepšou pomocou pre tých viac aj menej sebavedomých a disciplinovaných je jednoduchý. Hneď po tom, ako vám pristane pravidelný mesačný príjem na účte, preveďte 10 percent na iný – sporiaci účet. Ideálne taký, ku ktorému nemáte debetnú kartu a ak aj áno, nenoste ju zo sebou. Ide o vašu finančnú rezervu na nečakané udalosti. Pokiaľ budete vytrvalí a disciplinovaní, dodržíte pár užitočných rád, pohľad na vašu úsporu vás odmení pokojným spánkom a dobrým pocitom bezpečia.