Vianočná finančná (ne)disciplína. Slováci vo vianočných pôžičkách a úveroch nemajú jasno

Slováci sa budú tohtoročné Vianoce držať s financiami viac pri zemi. Ukázal to reprezentatívny prieskum Nadácie PARTNERS a agentúry Focus realizovaný koncom júla. Takmer polovica Slovákov v ňom uviedla, že dary nakupuje mesiac až dva vopred, svedomitejšie pri prípravách sú pritom ženy. Nákup na splátky či vianočné úvery až 90 % z opýtaných neplánuje. No až 23 % je ochotných urobiť výnimku, ak by dar potešil blízkeho. Priemerná suma, ktorú Slováci tento rok minú na sviatky, je 127 eur. 

Každoročný tlak vianočných kampaní navodzuje atmosféru nákupného ošiaľu, ktorá vedie k predvianočnému stresu a nepremysleným rozhodnutiam. Podľa Silvie Porubänovej, sociologičky z Inštitútu pre výskum práce a rodiny, sa správanie Slovákov pred sviatkami i počas nich mení. „Na správaní sa najčastejšie odráža stres, tlak okolia i nátlak zo strany predajcov. Určujúca je však mentálna ,výbavaʻ človeka, ktorý má výsadu rozhodnúť sa, aké Vianoce si urobí, či krásne a dôstojné, alebo podľahne nátlaku okolia,“ hovorí Silvia Porubänová. Odborníčka na osobné financie Marcela Capuliaková z PARTNERS GROUP SK radí: „Základom dobrého finančného zdravia a vianočnej disciplíny je kvalitne zostavený finančný plán, teda jasný prehľad, koľko peňazí, kedy a na čo konkrétne minúť.“

Ako sa na tohtoročné sviatky pripravujú Slováci, hovorí reprezentatívny prieskum Nadácie PARTNERS a agentúry Focus.  

Na darčeky minieme v priemere 127 eur

Slovákov sme sa v prieskume opýtali, aké sú ich predpokladané výdavky na tohtoročné darčeky. Takmer tretina Slovákov uviedla, že na vianočné dary plánuje minúť od 101 do 200 eur. Rovnaká časť respondentov, 26 %, sa bude držať viac pri zemi a nakúpi darčeky od sumy 51 do 100 eur. Až 13 % opýtaných má na Vianoce vyčlenených v rozmedzí od 201 do 300 eur a 6 % Slovákov plánuje minúť na darčeky viac ako 300 eur. Priemerná suma, ktorú sme ochotní tento rok zaplatiť za darčeky, je tak 127 eur. „Táto suma je niekoľko rokov relatívne konštantná, v konečnom dôsledku teda odráža minimálne našu predstavu o optimálnej alebo očakávanej hodnote darčekov. Veľmi málo sa mení aj sortiment typických plánovaných darčekov – sú nimi kozmetika, knihy, elektronika, hračky,“ vysvetľuje Silvia Porubänová. Aby sme neskĺzli zo stanovenej sumy, Marcela Capuliaková hovorí: „Je dobré, ak si najneskôr 2-3 týždne pred Vianocami spíšeme zoznam darčekov, ktoré chceme kúpiť, a pripíšeme k nim aj sumu, v akej cenovej relácii. Do obchodu treba ísť už s konkrétnym zoznamom.“

Nakúpime tento rok v predstihu, alebo na poslednú chvíľu?

Až 43 % respondentov v prieskume uviedlo, že tento rok sa na Vianoce pripravuje jeden až dva mesiace v predstihu. No stále je tu dosť vysoké percento, až 29 % opýtaných, ktorí si nákupy nechávajú na posledný predvianočný týždeň, a až 17 % Slovákov plánuje nakúpiť iba pár dní pred Vianocami. „Vzhľadom na to, že v súčasnosti žijeme v krajine s veľkými nákupnými možnosťami a jediným limitom je stav osobných financií, niet objektívneho dôvodu na nákupy a zásobovanie sa s niekoľkomesačným predstihom, ako si ho pamätáme spred niekoľkých desaťročí. Jediným rizikom nákupov na poslednú chvíľu tak ostávajú otváracie hodiny predajní či neskoré doručenie vybratých darčekov, prípadne to, že skutočne špecifický darček nemusíme nájsť ani v obchodnom centre, ktoré je otvorené doslova do poslednej chvíle,“ vysvetľuje S. Porubänová. Podľa Marcely Capuliakovej však hrozí finančné riziko. „Nakupovanie na poslednú chvíľu sa často spája aj s vyššími finančnými nákladmi na zaobstaranie darov. Tí, čo nakupujú v predstihu, si môžu ceny v obchodoch porovnať a následne si vyberú, u ktorého predajcu nakúpia,“ vysvetľuje odborníčka.

Ženy prípravu nepodceňujú. Muži si dávajú načas 

Podľa Silvie Porubänovej prístup žien k nakupovaniu darčekov odráža jednak ich celkovú a výraznejšiu angažovanosť v rodinných záležitostiach, ale aj to, že v spoločnosti stále platí, že významnejšia časť obstarávacích či obslužných činností je dosiaľ stále delegovaná na ženy. Tento spoločenský trend potvrdzujú aj čísla z prieskumu, ktorý odhalil rozdiely v správaní medzi ženami a mužmi. Na Vianoce sa priebežne počas roka pripravuje až 12 % žien a „iba“ 7 % mužov. Mesiac až dva pred Vianocami nakupuje necelá tretina mužov a až polovica žien. Týždeň-dva pred Vianocami zaobstaráva darčeky 32 % mužov a o tri percentá menej žien. Kým nákupy pár dní pred Vianocami rieši až 29 % mužov, percento žien sa v tomto prípade pohybuje na úrovni 9 %. Adrenalín z nákupov dopoludnia 24. decembra zažívajú 2 % mužov a podľa prieskumu ani jedna žena.  

Úverom a pôžičkám plánuje odolať 90 % opýtaných

S prichádzajúcimi Vianocami sa zvyšuje nápor na peňaženku. Ľudia, ktorí si odkladali peniaze priebežne počas roka, tlak pociťujú iba minimálne. No tí, ktorí si nechávajú financovanie Vianoc na poslednú chvíľu, sú vystavení vysokému tlaku a atraktívnej ponuke bánk či nebankoviek. Podľa prieskumu sa Slováci necítia ohrození. Až 90 % z účastníkov prieskumu tvrdí, že by si peniaze na dofinancovanie darov nepožičali. Zvyšných 10 % (92 respondentov) by si najskôr požičalo od rodiny (75 %) alebo z banky (60 %), kamaráta alebo kolegu by oslovilo 54 %. Na nebankovú inštitúciu by sa obrátilo 19 % a na záložňu 7 % opýtaných. „Tu by som rada upozornila, že treba rozlišovať medzi priznanou odpoveďou a reálnym správaním. Je zrejmé, že na darčeky si požičiava viac ako uvádzaných 10 % Slovákov. Peniaze si často požičiavame ,potajomkyʻ, v najbližšom  rodinnom, priateľskom či kolegiálnom okruhu, čo je najmenej riskantné i nepríjemné. Na druhej strane, všetky ,neinštitucionálne pôžičkyʻ v sebe nesú riziko narušenia vzťahov,“ varuje S. Porubänová.

Až 47 % považuje pôžičku vo výške 1 000 eur za bezpečnú a úplne v poriadku 

Aj napriek vysokému percentu opýtaných, ktorí odmietajú akúkoľvek pôžičku, je zaujímavé, že až 47 % z nich považuje pôžičku vo výške 1 000 eur za bezpečnú a úplne v poriadku. „Neprekvapuje ma to. Suma 1 000 eur je konkrétna kúpna sila, ale zároveň splatiteľný záväzok,“ myslí si S. Porubänová. Odborníci na osobné financie sa však zhodujú v tom, že najlepší úver je žiaden úver. „Ak chceme prežiť naozaj krásne sviatky, príprava na Vianoce by nemala ohroziť domáci finančný rozpočet. Zadlžovať sa kvôli jednému ,štedrémuʻ večeru a urobiť tak dojem na svojich blízkych nie je rozumné riešenie. Ak je však pôžička krajným riešením, treba poriadne zvážiť všetky dostupné možnosti a ponuky bánk si dôsledne porovnať,“ radí Marcela Capuliaková.

Až 23 % respondentov by vianočnú pôžičku zvážilo, ak by urobilo darom veľkú radosť  

Aj keď sa zdalo, že prevažná väčšina Slovákov má na vianočné pôžičky a úvery jasný názor a skôr odmietavý postoj, až 23 % opýtaných, ak by vedelo, že blízkemu urobia veľkú radosť vhodným darom, neváhalo by si naň aj požičať. Prečo sme ochotní robiť počas sviatkov výnimky a pokojne sa zadlžiť, len aby sme urobili blízkemu radosť? „Na konci roka ľudia rekapitulujú, bilancujú, spomínajú. Chcú dohnať svoje resty, chcú byť lepší a všímavejší. Súčasťou osobnej rekapitulácie je obvykle aj akýsi záväzok, zámer, predsavzatie viac myslieť na svojich blízkych a najbližších,“ dodáva S. Porubänová.

Podľa Marcely Capuliakovej by mal byť úver alebo pôžička až krajným riešením. „Prikrývať by sme sa mali iba takou perinou, na akú máme. Ak sa nám nepodarilo našetriť na vysnívaný dar pred sviatkami, odporúčam voliť radšej lacnejšiu alternatívu. Aby sa nestalo, že nám úver bude Vianoce a naše rozhodnutie pripomínať po zvyšok roka, ak nie aj dlhšie,“ uzatvára M. Capuliaková.